lördag 17 maj 2008

Stadsplanering / Stora visioner vid vatten



Jag har flyttat till en väldigt liten stad. Det finns många fördelar och många nackdelar. Något jag har svårt att förstå är att hamnen/havet/vattnet är ett så outnyttjat och underutvecklat område. Det som borde vara den lilla stadens största tillgång?

Om jag fick chansen att påverka skulle jag göra så här:

Bygga ut strandpromenaden med ett brett trädäck/brygga nere i hamnkvarteret. Bygga ett antal "fiskebods-liknade" hus i anslutning till bryggdäcket för uthyrning under sommartid och "julmarknads-tid" till kommersiell verksamhet. Anlägga nya rabatter och planteringar med "hav och strand-tema" i den lilla parkytan. Bygga om/ny lekplats för olika åldrar med marint-tema där den befintliga parken redan finns. Öppna en flytande restaurang i gammal ångbåt...

Bygga upp det vackra Kallbadhuset som en gång fanns, men som sorgligt nog försvann (tillsammans med mycket annat) under rivningsvågen kring 50-60-talet. Bygga ett lagom stort Spa-hotell i anslutning till kallbadhuset...

För att bara nämna några exempel.. Jag får kanske anledning att återkomma i frågan?

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att höra att det finna fler som tycker det görs för lite nere vid hamnen jag har skrivit flera brev till kommun om lekplatsen nera vid sjötorget och varför de inte anlägger planteringar i parken. Men har inte fått något svar på mailen / C